نگاهی به تاریخچه لپ تاب

مطمئنم جمله معروف استیو جابز درباره سواد کامپیوتری را شنیده‌اید. من به آن اعتقاد دارم، امروزه همه باید سواد دیجیتال داشته باشند. لپ‌تاپ یکی از پرکاربردترین وسایل دیجیتال است که بسیاری از کارهای سیستم پی‌سی را انجام می‌دهد و از سوی دیگر، قابل حمل و سبک است.

همانطور که می‌دانید لپ تاپ‌های اولیه، حجم بسیار بالایی داشتند و سنگین‌وزن بودند. طبق معمول، ارتش نظامی جزو اولین استفاده‌کنندگان از تکنولوژی آن‌ها بود. حتی کامپیوترهای قابل حملی نیز ساخته شد که در هواپیماهای تجاری مورد استفاده قرار گرفت.

اگر برای خرید یا اجاره لپ تاپ مک بوک اپل سر و دست می‌شکنید یا بی‌صبرانه منتظر هستید تا اجاره لپ تاپ گیمینگ را به لیست هزینه‌های خود اضافه کنید، بهتر است اول کمی درباره تاریخچه این دستگاه‌های دوست داشتنی بدانید. متخصصان و شرکت‌های بزرگی در طی سالیان متمادی تلاش کردند تا چند کیلو از وزن کامپیوترها کم کنند، چندین مگابایت به حافظه ذخیره‌سازی آن‌ها اضافه کنند یا حتی صفحه نمایش آن را از سیاه و سفید به رنگی تغییر دهند. پیش از اجاره لپ تاپ بیایید کمی با این تلاش‌ها بیشتر آشنا شویم.

تاریخچه‌ای کوتاه از روند تولید لپ تاپ

احتمالا با خود تصور می‌کنید که احتمالا شرکت IBM یا اپل اولین سازندگان پی‌سی‌های قابل حمل بودند که صد درصد تصور اشتباهی است. شرکت آسبورن با معرفی آسبورن 1 در سال 1981 نخستین کامپیوتر قابل حمل تاریخ را روانه بازار کرد. قیمت بالا و وزن 11 کیلوگرمی آن موجب شد تا آسبورن 1، محصول موفقی نباشد اما سرانجام افراد توانستند کامپیوتر خود را در سفرها حمل کنند.

گرید کمپاس 1101 اولین لپ تاپ شبیه لپ تاپ در سال 1983 بود. پتیت‌های طراحی که این دستگاه به نام خود ثبت کرد توانست درآمد بسیار بیشتری را نسبت به فروش خود دستگاه، عاید شرکت گرید سیستم کند. قیمت 10 هزار دلاری گرید کمپاس 1101 در آن زمان، مانع از این شد که بسیاری از افراد بتوانند طراحی بهینه و جدید آن را تجربه کنند.

تا پیش از سال 1989، لپ تاپ‌ها به خاطر وزن بسیار بالا، آن‌چنان قابل حمل نبودند. در این سال، برای نخستین لپ تاپ‌هایی با عنوان نوت بوک معرفی شدند که اندازه‌شان حدودا 5 اینچ و دقیقا مشابه دفترچه بود. کامپکت LTE و کامپکت LTE 286، دو مدلی بودند که نخستین بار به نام نوت بوک شناخته شدند.

در همین سال 1989، اپل برای اولین بار مکینتاش‌های قابل حمل خود را به بازار فرستاد. مک بوک‌های اولیه به کوچکی کامپکت LTE نبودند اما به دلیل طول عمر مناسب باتری و صفحه نمایش باکیفیت نسبت به دیگر رقبا، تاثیر خود را در روند توسعه لپ تاپ‌ها باقی گذاشتند.

در سال 1991، سری محبوب پاوربوک اپل پا به میدان گذاشت. اپل توانست در این سری، برخی از ویژگی‌های شاخص لپ تاپ‌ها مانند طراحی و مکان قرارگیری کیبرد و ترک پد را ابداع کند. در سال 1994، پاوربوک 500 برای اولین دارای یک تاچ‌پد واقعی بود.

نباید از تلاش‌های شرکت معظم IBM نیز در روند توسعه لپ تاپ‌های امروزی غافل شویم. سری تینک پد IBM به همراه پاوربوک اپل، پدران لپ‌تاپ‌های امروزی هستند. طراحی تینک پد بسیار مناسب و کاربردی بود. همچنین صفحه نمایش تمام رنگی 10 اینچی به همراه 120 مگابایت حافظه ذخیره‌سازی باعث شد شرکت IBM به خاطر تولید چنین لپ تاپ‌های محشری در آن زمان، جوایز متعددی را از آن خود کند.

اجاره لپ تاپ چه مزیتی دارد؟

شاید جای این مطلب در این مقاله نباشد اما به خاطر قیمت بالای دستگاه‌های دیجیتال، می‌خواهم بگویم چرا باید به اجاره لپ تاپ فکر کنید. کسانی که بودجه کمی برای خرید لپ تاپ دارند، حتما به اجاره لپ تاپ فکر کرده‌اند اما از ترس حرف مردم به آن راضی نشده‌اند. استراتژی اغلب مردم در این روزهای گرانی، کاهش هزینه‌ها است و اجاره لپ تاپ برای کارهای کوچکی مانند ارائه یا سخنرانی در همایش‌ها، دفاع از پایان‌نامه دانشگاه یا استفاده کوتاه‌مدت برای انجام کارهای اداری یکی از بهترین روش‌ها در همین راستا است.

سایر بلاگ های مرتبط

اجاره میز بلک لایت

اجاره میز بلک لایت
در این مطلب به بررسی ویژگی های میز بلک لایت و شرایط اجاره آن می پردازیم

غرفه سازی نمایشگاهی

غرفه سازی نمایشگاهی
بخش اعظمی از هزینه هایی که بر یک مجموعه برای شرکت در نمایشگاه تحمیل می شود هزینه هایی است که به علت خرید یا اجاره تجهیزاتی است که برای غرفه سازی ...