بهترین ویلچر برای سالمندان

اگر به دنبال انتخاب ویلچر مناسب برای سالمندان هستید بهتر است پیش از تصمیم گیری و خرید به چند نکته مهم توجه داشته باشید. اگر به فروشگاه های تجهیزات پزشکی سری بزنید متوجه تنوع بالای ویلچر های موجود در بازار خواهید شد. اما کدام ویلچر برای شما مناسب است؟ برای انتخاب بهترین ویلچر بایستی به چند عامل توجه داشته باشید و با دیدی باز اقدام به خرید و یا اجاره ویلچر نمایید. 

برای تهیه ویلچر می‌توانید به بخش تجهیزات پزشکی سایت مراجعه نمایید.

عوامل مهم در انتخاب ویلچر

برای انتخاب ویلچر باید نیاز های خود از ویلچر مناسب را بشناسید و با توجه به کاربردی که از ویلچر انتظار دارید و همچنین میزان توانایی های خود اقدام به خرید و یا اجاره ویلچر نمایید. در ادامه به بررسی مهمترین فاکتور های موثر در انتخاب ویلچر می‌پردازیم و سپس چند نمونه از پر طرفدار ترین ویلچر های موجود را معرفی می‌نماییم تا انتخاب شما ساده تر شود.

  • سطح توانایی 

یکی از مهمترین فاکتور هایی که در انتخاب ویلچر باید به آن توجه داشته باشید سطح توانایی شما است. اگر قدرت بالاتنه خوبی دارید می‌توانید از ویلچر های دستی سبک وزن استفاده نمایید. اما اگر بالاتنه قوی ندارید بهتر است از ویلچر های برقی استفاده نمایید. برای افرادی که توانایی حرکت انگشتان دست را ندارد، ویلچر های لمسی و ویلچر های حسی که به صورت مستقیم از مغز فرمان می‌گیرند مناسب است. بیمارانی که قادر به حرکت نیستند و یا افرادی که به دلیل آسیب نخاعی و یا ماهیچه‌ای امکان حرکت ندارند می‌توانند از ویلچر های لگن دارد استفاده کنند. ویلچر های حمامی هم برای افرادی است که جا به جایی آن ها از روی ویلچر کار خطرناکی است گزینه مناسبی است. 

تنها قدرت و توانایی بدنی اهمیت دارد بلکه باید به گستره مجاز حرکتی هم توجه داشته باشید. بسیاری از افراد با وجود توانایی حرکت ماهیچه ها نباید زیاد از این ماهیچه ها کار بکشند و به اصلاح استراحت مطلق ماهیچه‌ای دارند. بنابر این بهتر است پیش از انتخاب ویلچر با پزشک و فیزیوتراپ خود مشورت نمایید. 

  • وزن و قد

از دیگر نکات مهمی که در انتخاب ویلچر موثر است وزن و قد بیمار است. به طور کلی ویلچر های موجود در بازار از نظر ابعاد به سه دسته کودکان، بزرگسالان و سنگین وزن تقسیم شده است. ویلچر های کودکان برای کودکان و افرادی با جثه کوچک طراحی شده است. ویلچر های بزرگسالان برای افرادی با قد بالای 140 و وزن تا حداکثر 90 کیلوگرم مناسب است. ویلچر های سنگین وزن برای افراد بالای 90 کیلو گرم طراحی شده است. 

  • محل استفاده

از دیگر عواملی که در انتخاب ویلچر باید به آن توجه داشته باشید، محل استفاده ویلچر است. بسیاری از ویلچر ها برای استفاده در سطوح صاف همچون مراکز درمانی طراحی شده است و استفاده از آن ها در محیط های سنگلاخی و یا خاکی و حتی سطح آسفالت علاوه بر آسیب به خود دستگاه ممکن است مشکلاتی را برای استفاده کننده به وجود آورد. 

اگر انتظار شما از ویلچر کمک با در سطح شهره حرکت شم و استفاده از وسایل حمل و  نقل عمومی است بهتر است از ویلچر هایی با چرخ های تیوپی که قابلیت تنظیم باد دارند استفاده نمایید. این ویلچر ها در استفاده مداوم کمتر آسیب می‌بینند و در حین حرکت تا حدودی جلوی تکان های حرکتی دستگاه را می‌گیرند.

  • میزان جابه جایی  

افرادی که به هر دلیلی مرتبا در حال جا به جایی با خودرو و یا هواپیما هستند بایستی در انتخاب ویلچر این موضوع را در نظر داشته باشند. ویلچر های دارای صندلی های متحرک می‌توانند در جا به جایی نقش مهمی داشته باشند. ارتفاع صندلی این ویلچر ها قابل تنظیم است و سوار شدن به صندلی خودرو را بسیار ساده می‌کند. همچنین باید به وزن ویلچر هم توجه داشته باشید. حمل و نقل ویلچر های سنگین پس از مدتی شما را به شدت خسته خواهد کرد. پس اگر به دنبال انتخاب ویلچر مناسب برای جا به جایی های مداوم هستید به سراغ ویلچر های سنگین نروید!

  • هزینه

همیشه یکی از مهمترین فاکتور ها در خرید میزان بودجه‌ای است که برای تهیه آن کالا در نظر گرفته شده است. همانطور که در ابتدای متن اشاره کردیم ، تنوع ویلچر ها بسیار بالاست و در نتیجه ویلچر های مناسب در هر بودجه‌ای در بازار موجود است پس نیازی به نگرانی در تهیه ویلچر نیست. طبیعتا ویلچر های دستی نسبت به ویلچر های برقی هزینه کمتری دارند و هرچه قابلیت های ویلچر بیشتر باشد هزینه آن هم بالاتر است. ویلچر اطفال - کلاب رنتر


امکانات جانبی ویلچر ها

حالا که با عوامل موثر در انتخاب ویلچر آشنا شدیم نوبت به بررسی امکاناتی است که مدل های مختلف ویلچر در اختیار شما قرار می‌دهند. ساده ترین مدل ویلچر ها، ویلچر های دستی هستند که با بدنه آلومینیومی وزنی بین 4 تا 6 کیلوگرم دارند. این ویلچر ها در سه سایز مختلف برای کودکان، بزرگسالان زیر 90 کیلو و بزرگسالان بالای 90 کیلوگرم تولید شده اند. در طراحی این ویلچر ها سه مدل دسته مختلف در نظر گرفته شده است و شما می‌توانید با توجه به نیاز خود از یکی از این مدل ها استفاده نمایید.

دسته نیمه: دسته های صافی هستند که تا نیمه بدنه بیمار کشیده شده اند و برای افرادی مناسب است که می‌خواهند آزادی بیشتری برای حرکت دست ها داشته باشند. 

دسته تمام: دسته های این نوع ویلچر کل طول دست بیمار را پوشش می‌دهد و برای افرادی که به دنبال تکیه گاه برای دستان خود هستند بسیار مناسب است. 

دسته گردشی: این مدل به صورت دایره بیمار را در آغوش می‌گیرد و برای حفظ تعادل در هنگام حرکت بسیار مناسب است.    

دسته متحرک:  دسته های متحرک امکان تنظیم ارتفاع و شیب دسته را برای بیماران فراهم می‌کند


زیر پایی

یکی دیگر از امکاناتی که در ویلچر ها اهمیت دارد نوع زیرپایی است. در ساده ترین حالت ممکن ویلچر ها دارای یک زیر پایی یک تکه برای قرار دادن پاها هستند. مدل های جدیدتر این زیرپایی ها، دو زیر پایی مجزا برای سمت راست و چپ دارند که قابلیت چرخش 10 درجه‌ای دارند. ویلچر های برقی و مدرن دارای سیستم کنترل زیرپایی هستند که با استفاده از دکمه های موجود روی ویلچر امکان جا به جایی زاویه زیر پایی قرار دارد.

صفحه زیرپایی ها از جنس پلی اتیلن و یا آلومینیوم هستند که با بدنه ویلچر متناسب هستند و همچنین در طراحی آن ها راحتی استفاده کننده در اولویت قرار گرفته است. 

صفحه کنترل

ویلچر های برقی که دارای صفحه کنترل برای کنترل جهت حرکت و همچنین تنظیم ارتفاع صندلی و زیر پایی ها هستند. صفحه کنترل انواع مختلفی دارد. از دکمه های کنترلی گرفته تا صفحات لمسی و همچنین نمایشگر های دما و ... . اما آن چه در این صفحه کنترل ها از همه مهمتر است انتخاب ویلچری است که متناسب با توانایی های شما امکان جابه جایی و استفاده از صفحه را در اختیار شما قرار دهد. انواع دسته صفحه کنترل عبارت است از:

  • دسته کنترل استاندارد:  رایج ترین نوع دسته کنترل است که با دارای دکمه تنظیم حرکت و همچنین انتخاب جهت حرکت است. امکان کنترل سرعت حرکت و همچنین تنظیم صندلی هم از دیگر ویژگی های این صفحه کنترل است. 
  • دسته کنترل لمسی: همان ویژگی های موجود در دسته کنترل استاندارد به صورت صفحه‌ای لمسی طراحی شده است. البته برخی از دسته کنترل های لمسی دارای صفحه نمایشگر برای نمایش درجه حرارت، سرعت حرکت و ... هستند. برخی از این ویلچر ها به کیلومتر شما و جهت یاب هم مجهز هستند. 
  • کنترل کامپکت: این دسته کنترل یکی از محبوب ترین دسته کنترل ها است که در ویلچر های برقی مورد استفاده قرار گرفته است. در این کنترل ها جوی استیک در صفحه کنترل قرار دارد که با چرخش به هر سمتی می‌تواند در جهت یابی به شما کمک کند. 

سایر بلاگ های مرتبط

غرفه سازی نمایشگاه بین المللی تبریز

غرفه سازی نمایشگاه بین المللی تبریز
هر ساله در مرکز نمایشگاهی تبریز نمایشگاه های مختلفی برگزار می شود. هر کدام از این نمایشگاه ها هدف خاصی را.....

استند نمایشگاهی

استند نمایشگاهی
برای نمایش خدمات و دستاوردهای یک شرکت در نمایشگاه لازم است که از استند استفاده نمایید، در حقیقت استندهای نمایشگاهی